Teatr i reżyseria

Opis zajęć

  • Czy teatr jest autonomiczną dziedziną sztuki?
  • Jaką rolę ma w nim spełniać literatura, malarstwo, muzyka?
  • Czy jest możliwy teatr bez dramatu?
  • Jaką funkcję spełnia reżyser?
  • Czy aktorstwo może być sztuką precyzyjną i – przede wszystkim – idealnie powtarzalną?
  • Jak uczyć aktorstwa?
  • A może trzeba aktora zastąpić „nadmarionetą”?
  • Czy lepiej na scenie umieścić prawdziwe stoły, krzesła, szafy, a nawet – mięso, kiedy akcja toczy się w rzeźni, czy raczej zawiesić jednolitą kotarę i ustawić system abstrakcyjnych podestów?
  • Czy spektakle zawsze muszą odbywać się w budynku teatralnym, czy można umieszczać je na placach miejskich, w cyrkach lub w kościołach?
  • Czy widz zza tak zwanej „czwartej ściany” ma biernie obserwować akcję, czy raczej powinien być uczestnikiem włączonym w obręb wydarzenia teatralnego?

Te fundamentalne pytania stały się przestrzenią ostrych, barwnych i niezwykle różnorodnych sporów na przełomie XIX i XX wieku w czasie Wielkiej Reformy Teatru. Mówiąc o tym okresie w dziejach teatru przyjrzymy się procesowi wykluwania się współczesnej koncepcji inscenizacji. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli zobaczyć, jak kolejne pokolenia artystów w Polsce i w Europie, wciąż odwołując się do artystów-buntowników z przeszłości, poszerzały i radykalizowały koncepcje sztuki teatralnej doprowadzając do powstania „teatru postdramatycznego” w drugiej połowie XX wieku.

Wykładom i rozmowom będą towarzyszyć prezentacje fotografii teatralnych, projekcje fragmentów spektaklu oraz wspólne wyjścia do teatru.

 

Informacje i zapisy:
Krakowskie Młodzieżowe Towarzystwo Przyjaciół Nauk i Sztuk
31-123 Kraków, ul. Krupnicza 38, pok. 104
e-mail: kmtpnis@cmjordan.krakow.pl
tel. +48 12 430 00 15 wew. 230, +48 506 012 661
http://towarzystwo.edu.pl